William Bradley | MARK ME

Saturday, June 11, 2016, 6 – 9pm

June 11 – July 23, 2016

PRESSEMITTEILUNG –  click here for english press release

Whilst my work continues to look at the painted depiction of painted codes, the new body looks increasingly to photoshop as a tool for the manipulation of these codes. Digitally modifying the scanned watercolours creates a new plan which moves yet another step away from the immediacy of the original authorial mark. The resultant painting may reference gestural marks or codes from the history of Abstraction but this is coloured by its digital pre-planning. Thus the gestural elements of the work are less about the intuitive use of paint and more a device concerned with the combining of source material and reference.“ William Bradley

Wir freuen uns sehr, die Ausstellung „MARK ME“, des Malers William Bradley anzukündigen.
Auf Einladung von 68projects arbeitete Bradley im Frühsommer 2016 drei Monate in Berlin. Entstanden ist ein Zyklus abstrakter, leuchtender Zeichnungen und Gemälde.

William Bradley untersucht in seinem Werk die Formensprache und die historischen Wurzeln der abstrakten Malerei: Er spielt mit Verweisen auf die Kunstgeschichte und das Werk von Künstler/-innen wie John Hoyland, Sandra Blow und Eduardo Chillida. Von diesen historischen Grundlagen ausgehend, findet er eine zugängliche und zeitgemäße Bild- und Formensprache. Gleichzeitig steht nicht die Welt des Künstlers im Mittelpunkt, sondern die Fantasie des Betrachters.

Im kreativen Herstellungsprozess auf der anderen Seite wendet er sich von der ursprünglichen Idee der abstrakten Kunst, nämlich der Darstellung einer „Innenwelt“, ab: Er scannt seine Aquarellstudien, bearbeitet sie im Computer und verwendet diese „digitalen Skizzen“ als Ausgangspunkt seiner Gemälde. Die künstlerische Handschrift und Intuition tritt in den Hintergrund, der Zufall wird ausgeschaltet. Es entstehen perfekt durchgeplante Malereien, die den Betrachter durch ihre vermeintliche Leichtigkeit und Spontanität in den Bann ziehen.

Eine wesentliche Qualität der neuen Werken liegt nun in der Leuchtkraft der Farbpalette und der Lebendigkeit in der Formensprache – eine starke Veränderung im Ausdruck, die einsetzte, als Bradley im letzten Jahr nach Los Angeles zog.

William Bradley studierte bis 2008 am Wimbledon College of the University of the Arts in London. 2009 war er Finalist und 2011 auf der Shortlist des Catlin Art Prize. 2014 wurde Bradley für das Atelierstipendium von 68projects zum ersten Mal nach Berlin eingeladen und nahm an der Eröffnungsausstellung „Roster Crow“ des Projektraumes, gemeinsam mit Jennifer Packer und Alexander Kroll, teil. 2015 arbeitete der Künstler auf Einladung von Hoopers Project in Los Angeles.

Die Werke von Bradley waren bereits in zahlreichen Einzelausstellungen in Europa und den USA zu sehen. Der Künstler ist in namhaften Sammlungen vertreten – darunter dem Nelimarkka Museum in Finland, der Sammlung der Universität der Künste in London, der David Roberts Art Foundation und zahlreichen Privatsammlungen in Europa, Großbritannien und den USA wie der Susan und Michael Hort Collection, New York und der Gayle und Stanley Hollander Collection in Los Angeles. Er lebt und arbeitet in London und Los Angeles.

Für Fragen oder für weitere Informationen stehen wir Ihnen jeder Zeit zur Verfügung.

Katharina Pilz: pilz@68projects.com
Tel +49 30 889 228 76 | Fax +49 30 889 225 899

We are very pleased to announce the exhibition “MARK ME” by painter William Bradley. Following an invitation by 68projects, Bradley worked in Berlin for three months during the early summer of 2016, where he created a cycle of abstract, luminous drawings and paintings.

Bradley explores the formal language and historical roots of abstract expressionism, toying with references from the history of art and the works of artists such as John Hoyland, Sandra Blow and Eduardo Chilida. Against this historical background, he strives to create a formal pictorial language that is both accessible and timely. In Bradley’s work, however, it is not the world of the artist that occupies the centre of attention, but rather the viewer’s imagination.

In his creative process Bradley turns away from the original, fundamental idea behind abstract art, the portrayal of an “inner world“: he scans his watercolour studies, digitally edits them on his computer, and uses these “digital sketches” as the basis for his paintings. Here artistic style and intuition take a back seat and chance is abolished, resulting in perfectly planned paintings, which captivate the viewer through their seeming lightness and spontaneity.

Another essential quality of these new works lies in the radiance of the colour palette and the levity of their formal language – a marked change in expression, which began when the artist moved to Los Angeles last year.

William Bradley studied at Wimbledon College of Arts, London, graduating in 2008. In 2009 he was finalist, and in 2011 shortlisted for the Catlin Art Prize. In 2014 Bradley was invited to Berlin for a residency with 68projects for the first time. Together with Jennifer Packer and Alexander Kroll he was part of the inaugural exhibition „Roster Crow“ at the project space. Following an invitation by Hooper Projects in 2015, he has been working in Los Angeles for extended periods of time.

The artist’s works have been shown in many solo exhibitions in Europe and the US. Bradley’s paintings can be found in many important collections, such as the Nelimarkka Museum in Finland, the collection of the University of the Arts, London, the David Roberts Art Foundation und numerous private collections in Europe, the UK und the US, such as the Susan and Michael Hort Collection, New York, and the Gayle and Stanley Hollander Collection in Los Angeles. He lives and works in London and Los Angeles.

Katharina Pilz: pilz@68projects.com
Tel +49 30 889 228 76 | Fax +49 30 889 225 899