Michael John Kelly | Language. Berlin – L.A. Trilogie II

Saturday, January 30, 6 – 9pm

January 30 – March 5, 2016

I’m always making pictures with a smartphone. Imagery comes in through its camera or Internet connection, they’re manipulated with its intuitive interface. Sharing and feedback are immediate. It was important to find a way to integrate this tool into my painting practice. The work is printed digital imagery and paint. I find conversations of ‘digital vs. analog’ redundant so I’m collapsing these different strategies into a single unified image.“ Michael John Kelly

Wir freuen uns sehr, die Ausstellung „Language“, den zweiten Teil unserer Berlin – L.A. Trilogie, des Malers Michael John Kelly anzukündigen. Sie ist gleichzeitig die erste Einzelausstellung des Künstlers in Europa. Auf Einladung von 68projects arbeitete Kelly, der in Los Angeles lebt und arbeitet, im Sommer 2015 drei Monate in Berlin. Entstanden ist ein Zyklus großformatiger und leuchtender Zeichnungen und Gemälde, in den auf spannende Weise die Auseinandersetzung mit den (Sub)Kulturen von Berlin und Los Angeles eingeflossen ist.

Das Werk von Michael John Kelly ist geprägt von einer Vielzahl divergierender Einflüsse und „Sprachen“: seine Bilder vereinen Malerei, Druck, Fotografie, Zeichnung und Collage. Inhaltlich finden sich Elemente der neuen Medien und des Abstrakten Expressionismus, des Graffiti, Cartoons, aber auch aus Science Fiction Filmen und der Welt des HipHop und des Punkrocks. Dabei betont er stets das gleichberechtigte Nebeneinander sowohl der Materialien wie auch der Inspirationsquellen. Bei der Titelfindung für seine ausgestellten Werke schließlich spielt er mit englischen, spanischen und deutschen Wortfindungen, die man auf dem Hintergrund seiner eigenen Herkunft lesen muss und zwischen Berlin, Österreich und L.A. verortet sind.

Haben die großformatige Zeichnungen, die Kelly als Vorstudien für seine Malerei versteht, eine fragile und grazile Aura, so verfolgt der Künstler in seiner Malerei einen breit gefächerten Ansatz: die Werke sind geprägt von vielfältigen Prozessen des Sammelns, der Produktion, Reproduktion und Wiederverwendung von digitalen und analogen Materialien. Als kontinuierlicher User der digitalen Bildkanäle Tumblr und Instagram speist er hier seine Arbeiten ein, reproduziert die digitalen Abbildungen analog, um sie dann in neue Werke einzuarbeiten. Für die Berliner Werkserie brachte er Ausdrucke abstrakter Farbtabellen, sogenannte Color Grids, von älteren Arbeiten mit, kombinierte sie mit in Berlin gefundenen Flyern und Werbeplakaten und übermalte diese Collagen schließlich mit Sprüh- und Ölfarbe. So entsteht ein „Kreisspiel“, in dem Inhalte aus dem Netz, Versatzteile aus der eigenen Malerei und gefundenes Material zu einer Arbeit verschmelzen.

Michael John Kelly studierte Malerei an der Brigham Young University in Provo / Utah und der UCLA, Los Angeles / Kalifornien. Seine Werke waren in zahlreichen Ausstellungen in den USA zu sehen. Der Künstler ist in namhaften Sammlungen wie Susan und Michael Hort Collection, New York; Gayle und Stanley Hollander Collection, Los Angeles; Carole Server und Oliver Frankel Collection, New York vertreten.
Michael John Kelly wird zur Eröffnung anwesend sein.

Am Freitag, 29.1.2016 wird um 18 Uhr ein Künstlergespräch – auf Englisch – mit Michael John Kelly und der Kunsthistorikerin Julia Rosenbaum in der Ausstellung stattfinden.

Die Berlin – L.A. Trilogie wird im März / April 2016 mit einer Gruppenausstellung von Künstlern abgeschlossen, die an einem Atelierstipendium u.a. in der Villa Aurora teilgenommen haben und sich in ihrem Werk intensiv mit der Metropole Los Angeles auseinandergesetzt haben.

Für Fragen oder für weitere Informationen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung. Druckfähiges Bildmaterial senden wir Ihnen auf Anfrage gerne zu.

Berlin – L.A. Trilogie
I Chris Engman, Landscapes: 27.11.2015 – 23.1.2016
II Michael John Kelly, Language: 30.1. – 5.3.2016
III Gruppenausstellung, Los Angeles: 12.3. – 16.4.2016

Katharina Pilz: pilz@68projects.com
Tel +49 30 889 228 76 | Fax +49 30 889 225 899 www.68projects.com | http://www.facebook.com/68projects

„I’m always making pictures with a smartphone. Imagery comes in through its camera or Internet connection, they’re manipulated with its intuitive interface. Sharing and feedback are immediate. It was important to find a way to integrate this tool into my painting practice. The work is printed digital imagery and paint. I find conversations of ‘digital vs. analog’ redundant so I’m collapsing these different strategies into a single unified image„. Michael John Kelly

We are very pleased to announce the exhibition “Language” by painter Michael John Kelly, the second part of our Berlin-L.A. trilogy, and the artist’s first solo exhibition in Europe. Following an invitation by 68projects, Kelly, who normally lives and works in Los Angeles, spent three months in Berlin during the summer of 2015. There he created a series of vibrant, large-scale drawings and paintings, which compellingly reflect the painter’s experience with the different (sub) cultures of Berlin and Los Angeles.

Michael John Kelly’s work is characterized by a multitude of different influences and “languages”: his images combine painting, print, photography, drawing and collage. In terms of content, they contain elements from new media and abstract expressionism, graffiti and cartoons, but also from science fiction movies and the world of hip-hop and punk rock. Kelly, however, continually emphasizes the equal importance of all of his materials and sources of inspiration. Trying to find titles for his latest works, Kelly experimented with wordings from English, Spanish and German, a move that reflects his own origins, which lie somewhere between Berlin, Austria and L.A.

Whereas the large-scale drawings, which Kelly considers to be preliminary studies for his paintings, have a fragile and delicate aura, his paintings betray a more wide-ranging approach: they are characterized by varied processes of gathering, production, reproduction and re- utilization of digital and analogue materials. He frequently posts his work on the digital image- sharing platforms Tumblr and Instagram, before reproducing the digital images analogically in
Michael John Kelly, Die Stadt der Königin der Engel, 2015, Mixed Media on Wood, 180 x 150 cm | 71 x 59 in
order to then reintegrate them into new works. For the Berlin series he brought along prints of abstract colour tables, so-called colour grids, of older works, combined them with flyers and advertising posters he found in Berlin and finally painted over these collages using spray and oil paint. Thus a kind of “circle game” emerged, whereby content from the web, snippets from Kelly’s own paintings, and found materials were fused together into one piece.

Michael John Kelly studied painting at Brigham Young University in Provo/Utah and at UCLA, Los Angeles/California. His works have been displayed in numerous exhibitions in the US. The artist is represented in many notable collections, such as the Susan and Michael Hort Collection, New York; the Gayle and Stanley Hollander Collection, Los Angeles, and the Carole Server and Oliver Frankel Collection, New York.

Michael John Kelly will be present at the opening. On Friday, January 29 at 6 pm, there will be an artist talk in the exhibition space featuring Michael John Kelley and the art historian Julia Rosenbaum. The talk will be given in English.

The Berlin-L.A. trilogy will be completed in March/April 2016 with a group exhibition by several artists, who took part in a residency programme in Los Angeles, at Villa Aurora amongst other places, and whose work is an intensive exploration of the Californian metropolis.

Berlin – L.A. Trilogy
I Chris Engman, Landscapes: 27.11.2015 – 23.1.2016