Chris Engman | Landscapes. Berlin – L.A. Trilogie I

Friday, November 27, 2015, 6 – 9pm

November 27, 2015 – January 23, 2016

My work takes the human condition as its central theme and examines the most fundamental of issues: the inexplicable fact of our existence, the ungraspable experience of time, and the illusive and unknowable nature of reality. It calls attention to our misperceptions: the gulf that exists between how we see and how we think we see; how we think and how we think we think; and the inconstant and constructed nature of memory„. Chris Engman

Wir freuen uns sehr, die Ausstellung „Landscapes“, als Auftakt unserer Berlin – L.A. Trilogie, des Fotografen Chris Engman anzukündigen. Auf Einladung von 68projects arbeitete Engman (*1978, lebt und arbeitet in L.A.) im Sommer 2015 zwei Monate in Berlin. Entstanden sind fulminante Fotografien, die einmal mehr das Verhältnis von Bild und Wirklichkeit hinterfragen und auf diese Weise unsere Sehgewohnheiten entlarven. Diesen Werken aus seinem Berliner Atelier werden Fotografien gegenübergestellt, die an der Westküste der USA entstanden sind, viele davon in der Wüste.

Am Anfang von Chris Engmans Werk stehen die Idee, das Konzept und umfassende Recherchen. Immanente Themen der Fotografie wie Zeit, Vergänglichkeit, das Licht und die Frage nach der Möglichkeit einer Abbildung von Realität stehen im Zentrum seines Schaffens. Der Künstler arbeitet hier meist mit der Täuschung, Illusion und Irritation des Betrachters. In der Arbeit „Three Squares“ (2006) etwa ist nur eins der abgebildeten Quadrate tatsächlich ein Quadrat, die beiden daneben ein Rechteck und ein Trapez; der „Schein“ entstand allein durch die Positionierung der Kamera.

Chris Engmans neuestes Werk, „Landscape for Candace“, entstand im Sommer 2015 in seinem Kreuzberger Atelier. Der Titel bezieht sich auf Candace „Caddy“ Compson, einem Charakter aus „Schall und Wahn“ von William Faulkner. Der Roman erzählt in einer komplexen Erzählstruktur aus inneren Monologen dreier Erzähler den Niedergang einer einst mächtigen Südstaatenfamilie. Ähnlich vielschichtig ist auch diese neueste Arbeit. Sie zeigt den Blick in ein Atelier, in dessen Mitte ein Baum steht. Erst bei näherem Hinsehen fällt auf, dass es sich hier um die illusionistische Konstruktion eines Raumes handelt. Für das Auge ist kaum noch nachvollziehbar, welche Elemente im Raum „real“ sind oder was aus Fotokopien zusammengefügt und in einem letzten Schritt wieder abfotografiert wurde – wie etwa der Baum.

Wurde das Künstler-Atelier für die neuste Werkserie Zentrum von Engmans Schaffen, fuhr er für seine frühen Arbeiten in die Natur der Westküste der USA an menschenleere Orte, die er als „Settings“, als „leere Leinwand“ versteht – frei von störenden Assoziationen und Interpretationen. Seine dort errichteten temporären Interventionen und Skulpturen sind aufwändig installiert, bestehen aber aus einfachsten Baumaterialien wie Sand, Sperrholz, Seilen oder Betonsteinen. War die Fotoarbeit abgeschlossen, wurden die Installationen zurück – und sich selbst überlassen.

Chris Engman studierte Fotografie an der University of Washington in Seattle und der University of Southern California in Los Angeles. Seine Werke waren in zahlreichen Ausstellungen in den USA und Europa zu sehen. Der Künstler ist in namhaften Sammlungen wie dem Houston Fine Arts Museum; der Henry Art Gallery, Seattle; der Ines Musumeci Greco Sammlung, Rom; der Microsoft Sammlung, Seattle; der Manfred Leist Collection, München und der Sir Elton John Sammlung, London vertreten.

Teil II der Trilogie ist dem in L.A. lebenden Maler Michael John Kelly gewidmet, der im Spätsommer 2015 zu Gast im Atelierprogramm von 68projects in Berlin war. Abgeschlossen wird die Ausstellungsreihe im Februar / März 2016 mit einer Gruppenausstellung von Künstlern, die an einer Residency in Los Angeles teilgenommen haben und deren Arbeiten sich mit der Stadt Los Angeles auseinandersetzen.
Chris Engman wird zur Eröffnung anwesend sein.

Am Samstag, 28.11.2015 wird um 16 Uhr ein Künstlergespräch mit Chris Engman und Julia Rosenbaum in der Ausstellung statt finden. Eine Einladung folgt separat zeitnah zum Termin.

Für Fragen oder für weitere Informationen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung. Druckfähiges Bildmaterial senden wir Ihnen auf Anfrage gerne zu.

Berlin – L.A. Trilogie
I Chris Engman, Landscapes: 27.11.2015 – 23.1.2016
II Michael John Kelly, Language: 30.1. 2016 – 5.3.2016
III Gruppenausstellung, Los Angeles: 12.3.2016 – 16.4.2016

Katharina Pilz: pilz@68projects.com
Tel +49 30 889 228 76 | Fax +49 30 889 225 899 www.68projects.com | http://www.facebook.com/68projects

We are very pleased to announce “Landscapes”, an exhibition by photographer Chris Engman and the first part of our Berlin – L.A. trilogy. Following an invitation by 68projects, Engman (*1978, lives and works in L.A.) worked in Berlin for two months during the summer of 2015. The result is an impressive series of photos, which once again questions the connection between image and reality and thus exposes our conventional seeing habits. The works from his Berlin studio are juxtaposed with photos taken on the West coast of the US, many of them in the desert.

At the origin of Chris Engman’s work there is an idea, a concept and in-depth research. Themes immanent to photography, such as time, transience, light and the question concerning the possibility of reproducing reality, are central to his work. Here the artist primarily works with deception, illusion and the irritation of the spectator. In the piece “Three Squares” (2006), only one of the depicted squares is actually a square, the other two being a rectangle and a trapezium respectively; the illusion is due to the positioning of the camera.

Chris Engman’s latest work “Landscape for Candace” was created in the summer of 2015 in his Kreuzberg studio. The title refers to Candace “Caddy” Compson, a character from Faulkner’s “The Sound and the Fury”. The novel uses a complex narrative structure, based on the inner monologues of three narrators, to recount the decline of a once-powerful Southern family. Engman’s work is similarly multi-layered. It shows a view of an artist’s studio, with a tree in the center. Only on closer inspection it becomes clear that this is an illusionistic construction of a room. The eye is hardly able to identify which elements in the room are “real” and which have been assembled and re-photographed from photocopies – such as the tree for example.

Whereas in this latest series, the artist’s studio is at the centre of his creations, Engman’s earlier works were produced during long drives to deserted places in the countryside along the US west coast, places he refers to as “settings”, or “empty canvasses” – free from disruptive associations and interpretations. These temporary interventions and sculptures were elaborately assembled, yet were made of the simplest building materials, such as sand, plywood, rope or concrete stone. As soon as the photographical work was completed, the installations were abandoned and left to their own devices.

Chris Engman studied photography at the University of Washington in Seattle and the University of Southern California in Los Angeles. His works have been exhibited at numerous exhibitions in the US and in Europe. The artist is represented in many notable collections, such as the Houston Fine Arts Museum, the Henry Art Gallery,Seattle;theInesMusumeciGrecocollection,Rome; theMicrosoftCollection,Seattle;theManfred Leist collection, Munich, and the Sir Elton John collection, London.

Part II of the Berlin/L.A. trilogy will be a solo show by L.A. painter Michael John Kelly, who participated in the 68projects studio programme in Berlin in the late summer of 2015. The series will be completed in February / March 2016 with a group exhibition by several artists, who took part in a residency programme in Los Angeles, and whose work explores the Californian metropolis.

Chris Engman will be present for the opening.
Please join us for an artist talk with Chris Engman and Julia Rosenbaum on Saturday, November 28 at 4pm here at 68projects. We will send out a seperate invitation prior to the event.
Please contact us for high res images, questions or if you need further information.

Berlin – L.A. Trilogy
I Chris Engman, Landscapes: 27.11.2015 – 23.1.2016
II Michael John Kelly, Language: 30.1. 2016 – 5.3.2016
III Group Show, Los Angeles: 12.3.2016 – 16.4.2016